Corsica 2018 - Reis mee met Els en Dick

Corsica 2018

Vorige vakanties
Reisverslag 2018
Klik op de datum in de tabel
om rechtstreeks naar het verslag
van die dag te gaan

Zolang zijn we onderweg
1 mei
Om kwart voor tien vertrokken we. Eerst nog even tanken.
We hadden een heel rustige reis. Vanwege 1 mei reed er geen vrachtverkeer. Het was heel rustig op de snelweg.
Om half vijf waren we op de camperplek in Bad Schönberg. Onderweg merkten we dat het gas niet was aangesloten, dus moesten de fietsen er af. We zijn toen ook maar even het dorp ingefietst.
Het is heerlijk weer, we hebben buiten in de zon gegeten.

2 mei
Om negen uur vertrokken we van de camperplek. Het was nu wel wat drukker op de weg. Door wegwerkzaamheden moesten we af en toe wat langzaam rijden. Maar stilstaan hoefde gelukkig niet.
In Oostenrijk zagen we de eerste bergen met sneeuw. Els was niet meer te houden en stond op om het fototoestel te pakken en ging maar knippen. Maar steeds als ze wat wilde nemen stond er weer een boom of iets anders in de weg. Ze heeft nog wel wat foto's gemaakt.
Even na drie uur waren we op de camping in Nassareith. Heerlijk buiten in de zon gezeten.

3 mei
Vannacht regende het, maar toen we om negen uur wakker werden was het droog. Wel erg bewolkt.
Om elf uur gingen we op pad met de wandelschoenen aan naar een uitzichtspunt de Adlerhorst op 1011 m. Dat betekent 200 meter klimmen.
Maar het is gelukt. Boven genoten van het uitzicht en na de lunch op een bankje weer terug naar de camping. De zon komt wat tussen de wolken door maar het is te fris om buiten te zitten.
Els heeft 's middags nog wat foto's gemaakt van de bloeiende fruitbomen op de camping.

4 mei
Vanmorgen de wekker gezet maar we waren al voor die tijd wakker. Na de nodige camperhandelingen vertrokken we even over negen uur. De bedoeling was om naar het zuiden van het Gardameer te gaan naar de camping waar Bert en Klazien staan.
In Imst boodschappen gedaan. De Tomtom wilde me daarna over een parkeerterrein en ik weet niet wat sturen om weer op de goede weg te komen. Dat niet gedaan maar het was moeilijk om weer op de juiste weg te komen.
In Landeck ging het ook mis. De weg was daar geblokkeerd door een markt. Ook hier vonden we niet de goede weg. Er stond wel een bord Umleitung maar dat liep ook niet de goede kant op en verderop stond helemaal niets meer. De weg gevraagd en toen moesten we weer terug naar het punt waar we fout gestuurd werden. Eindelijk de goede weg gevonden. Al met al meer dan een uur tijdverlies.
Verder was het een mooie route. Boven bij de Reschenpasz gepauzeerd. Het was toen al 12 uur.
Bert had een sms gestuurd dat ze niet voor ons konden reserveren op de camping en dat er een mogelijkheid was om bij hun op de plek te gaan staan. Gezien de tijd die we nog moesten gaan, nog 5 uur hebben we maar besloten om dat niet te doen en gewoon eerder te stoppen. We staan nu op een camping in de Dolomieten bij Monte Terlago (in de buurt van Trento)

5 mei
Toen we wakke werden zag het er mooi uit. Blaue lucht met wat wolken. Maar de wolken werden er steeds meer en al gauw was het geheel bewolkt. 's Morgens een uur gewandeld en daarna maar weer naar de camping gegaan om ons brood te eten.
's Middags weer een flink uur gewandeld naar een meertje hier verderop.

6 mei
Vanmorgen was het onbewolkt en hebben we buiten ontbeten. Na de koffie de wandelschoenen aan een opnieuw naar het meer waar we gistermiddag al waren geweest gelopen en daarna verder naar een volgend meertje. Bij dit laatste meertje was het behoorlijk druk van dagjesmensen. We zijn maar weer nadat we ons brood hadden opgegeten weer terug gegaan naar de camping en hebben daar de rest van de middag lekker lui doorgebracht.
Aan het eind van de middag werd het bewolkt en na acht uur begon het te regenen met ook wat onweer in de verte.

7 mei
Vandaag gaan we naar Cinqueterre. Omdat het nog een hele reis is toch maar over tolwegen, op een klein stuk na dat veel korter is en volgens de planning maar een half uur langer. In dit laatste stuk zagen we een leuk vestingdorpje Sabbioneta. Hier de camper neergezet en even door het dorp gelopen.
Daarna kwamen we bij een omleiding. Een brug over de Po was afgesloten. Er stond wel een bord met de richting Parma erop dus dat gevolgd. We kwamen in een ander dorp, hier eerst boodschappen gedaan, gegeten en gerust, en daar stonden twee borden richting Parma. We volgden degene die ook de Tomtom aangaf maar toen kwamen we weer bij hetzelfde punt uit waar we eerst niet verder konden. Al met al een hele omrit.
Om zes uur kwamen we op de camping in Levanto aan. Gelukkig hadden Bert en Klazien een plek voor ons besproken, campers voor ons werden terug gestuurd.
Om half acht gebeurde dat ook met Ceel en Hennie. Die zijn maar naar een camperplek in het dorp gegaan en komen morgen naar de camping.

8 mei
Vandaag zijn we met de treinkaartjes van Klazien en Bert - ze waren vergeten ze af te stempelen en hadden gelukkig geen controle gehad - naar het verste dorp van Cinqueterre gegaan Riomaggiore. We hebbn daar flink door het dorp gelopen tot bovenaan bij het kasteel. Op een terrasje nog wat gedronken.
Daarna weer naar de trein om een dorp terug te gaan. Ik had gezien dat er om 12u03 een trein vertrok en het was bijna zo laat. Op het perron stond een trein en ik kon naar binnen maar achter mij gingen de deuren dicht en Els bleef achter. Ik riep nog ik wacht op het volgende station maar de trein waar ik inzat was een verkeerde trein en ging de andere richting op. In La Spezia ben ik direct weer met een trein terug gegaan en een dorp verder uitgestapt. Maar hier was geen Els te vinden want die was in een volgende trein naar La Spezia gegaan en heeft mij daar lopen zoeken. Ik had wel zo'n vermoeden maar durfde toch niet weer terug te gaan omdat ik bang was dat Els dan weer naar Manarola zou gaan waar ik nu stond. Ik ben toen naar de informatie gelopen en daar verteld wat er was gebeurd en dat ik nu bang was dat Els in La Spezia stond te wachten. Vandaaruit hebben ze gebeld naar La Spezia maar Els was daar niet bij de Informatie geweest. Toen ik weer buiten stond kwam er een trein aan waar Els gelukkig inzat. Het was ondertussen al twee uur dus gauw een restaurant opgezocht en lekker gegeten.
Nog even door Manarolo gelopen en nog met de trein naar het eerste dorp Monterosso al Mare gegaan. Dit dorp ligt laag aan zee en we zijn al weer heel gauw in de trein gestapt naar Levanto.
's Avonds bij de camper van Ceel en Hennie overlegd wat we morgen gaan doen want we moeten voor 12 uur van de camping.

9 mei
Gisteravond hadden we besloten om naar een gratis camperplek te gaan bij Viarregio - nog een klein uur rijden vanaf de haven in Livorno. Ook hier weer was er een weg afgesloten. We stonden te wachten voor een rood stoplicht dat maar niet groen wilde worden. Er kwam een man aan die vertelde dat de weg helemaal was afgesloten. Dus maar weer een andere route gereden. Toen we op de camperplek aankwamen zei ik tegen Els dat we hier al eerder waren geweest en dat klopt (Reis Corsica op 25 april).
Wij zijn 's middags naar het strand gegaan.
Na het eten zijn we om acht uur vertrokken naar Livorno. Toen we om half tien aankwamen was de boot er al en werden er al vrachtwagens ingereden. Wij dachten dan ook al heel vroeg naar bed te kunnen, maar helaas waren de campers als laatsten aan de beurt en reden we om half een de boot op.
Toen we in de hut waren zijn we meteen naar bed gegaan.

10 mei
Vandaag de hele dag op de boot gezeten. Na het ontbijt met Bert en Klazien nog een potje geklaverjast. Verder gelezen en ik ben na het middageten nog heel lang wezen slapen.
Tegen zevenen kwamen we aan in Palermo en helaas moesten de campers bijna weer als laatsten van de boot. Om acht uur reden we richting camping waar we om half negen aankwamen. Omdat het al donker was konden we nog niet naar een goede plek op de camping want er staan overal olijfbomen met kronkelende takken en die zie je in het donker niet. Dus kregen we eerst een provisorische plaats.
Daar hebben we nog brood voor morgen besteld en nog een paar broodjes gekocht voor 's avonds want we hadden nog niet gegeten. Met wat soep erbij was het een heerlijke maaltijd.
Daarna zijn we ons bed weer ingedoken.

11 mei
Vanmorgen ontdekte Els toen ze de honing voor het ontbijt wilde pakken dat de pot was omgevallen en bijna alle honing in het kastje was gestroomd. Vieze boel dus en veel schoonmaken. Na het ontbijt de campers verplaatst naar de definitieve plekken. Rustig koffie gedronken en na de lunch zijn Ceel en Hennie de ene kant opgefietst, Bert en Klazien de andere kant op en wij zijn 's middags maar even langs de zee gelopen. Tegenover de camping is geen strand, veel harde uitstekende stenen. En overal licht rommel langs de kant.
's Avonds zijn we met zijn allen in het restaurantje op de camping wezen eten. Een heel menu met een kwart liter wijn erbij voor €14. Els moest noodgedwongen ook een wijntje drinken en werd daar wel wat vrolijk van.

12 mei
Gisteren hadden we een briefing gehad hoe we het beste naar Palermo konden gaan. Vanmorgen vroeg op en kwart over acht gingen we op weg naar de bus. Daarna nog een stuk met de metro tot in het centrum van Palermo. De de Vriesjes wilden eerst naar een klooster met lijken 2 km buiten de stad maar wij hebben dat niet gedaan en zijn regelrecht de stad ingegaan.
Via de Chiesa di Giovanni en het Palazzo Reale naar het Piazza della Vittoria en de Cathedraal. De cathedraal hebben we ook van binnen bekeken. Daarna zijn we van de hoofdstraat de Via Vittorio Emanuelle afgeslagen naar een andere kerk de Chiesa del Gesù. In deze kerk is veel beeldhouwwerk van engelfiguren.
Daarna via de San Cataldo en de Fontana Pretoria en het plein Quatro Canti weer wat verder de hoofdstraat doorgelopen tot de Via Roma en daar een zijstraatje van vonden we een leuk restaurantje om wat te eten.
Via binnenstraatjes naar het Piazza Marina waar heel byzondere bomen staan (uit de kluiten gegroeide ficussen met luchtwortels)
Nu richting centraal station maar onderweg nog De Chiesa della Maggione bekeken. Dit kon nog net want er zou een trouwdienst komen, de kerk was rijkelijk versierd met bloemen.
Om drie uur kwamen we bij het station. De trein vertrok om 15u05, de deuren gingen al dicht maar we konden ze nog openen en instappen. Tegen vijf uur waren we weer op de camping.
Om zes uur kwamen de anderen weer op de camping.

13 mei
We verlaten de camping om half elf en gaan naar Monreale om een klooster en de kathedraal daar te bekijken. Het klooster is tot 13 uur open en de kathedraal vanaf 14u30 omdat het zondag is.
In de tijd die er tussen lag hebben we in de camper gegeten en geluierd. Het was wel warm.
Daarna nog een flink uur rijden naar de opgravingen van Segesta. Eerst naar de overblijfselen van de griekse tempel en daarna nog een flink eind lopen en klimmen naar het theater. Het is alsof je in Griekenland bent.
Teruggekomen bij de campers hebben we op de parkeerplaats gekookt en gegeten. En omdat toen alle andere bezoekers al naar huis gegaan waren zijn we hier blijven staan om te overnachten. Eén andere camper deed dit ook.

Klik op de groepsfoto links om deze te vergroten.
14 mei
Vanmorgen vertrokken we al vroeg vanaf de parkeerplaats van Segesta - nog voordat de eerste bezoekers kwamen - en zijn naar San Vito lo Capo gereden. Eerst over kleine binnenweggetjes die heel slecht waren maar het was wel mooi.
In San Vito boodschappen gedaan en op de camping heeft Els de was van bijna twee weken gedaan.
'sMiddags probeerden we nog naar het strand te gaan maar we waren de verkeerde kant opgelopen, dus dat lukte niet. Wel zagen we nog een mooie bloem.

15 mei
Vanmorgen om half tien zijn we naar de ingang van het Riserva dello Zingare - een groot natuurpark - gereden, zo'n 12 km verderop.
Daar de wandelschoenen aan en heerlijk gewandeld. De De Vriesjes zijn samen naar het dorp aan de andere kant gelopen, maar wij zijn op ons eigen tempo tot de helft gegaan. Een prachtige wandeling met veel bloemen en mooi uitzicht op zee. Onderweg waren er ook nog enkele kleine musea die je kon bekijken.
Om drie uur waren wij weer op de camping. Ik ben daarna nog even naar het dorp gefietst om wat geld te pinnen en Els is naar het zwembad gegaan.
16 mei
Vanmorgen vertrokken we om 10 uur vanaf de camping. Eerst boodschappen gedaan en daarna naar de vestingstad Erice, dat op een bergtop van 750 m. ligt. We hadden een parkeerplaats in de Tomtom staan, maar toen we daar kwamen was het niet helemaal duidelijk waar je moest parkeren. Ik reed iets te ver door en dacht met twee keer rechtsaf te slaan er ook te komen. Helaas de tweede keer rechtsaf mocht niet en ik moest doorrijden door smalle straatje en een nauw poortje. Daar vond ik een prima parkeerplaats. De anderen een sms-je gestuurd dat we elkaar wel weer op de camperplaats in Trapani zouden zien.
Wij hebben Erice bezichtigd, bij het kasteel kwamen we ook de anderen tegen. Zij moesten echter weer terug naar de parkeerplaats omdat hun tijd er bijna opzat. Wij zijn nog wat andere dingen gaan bekijken.
Daarna naar de camperplek in Trapani. Wij waren er zelfs iets eerder, de anderen waren gaan tanken en hadden daar problemen. Geld in de automaat maar geen diesel en moesten dus wachten tot de middagpauze voorbij was.
Na het eten zijn we nog even naar de haven gelopen.

17 mei
Vanmorgen om negen uur vertrokken we naar camping Helios in de buurt van Selinunte. Deze camping ligt aan het strand.
Het is verder een luie dag geweest. Els vond het zeewater nog te koud en heeft alleen een nat voetje gehaald.

18 mei
Vandaag gaan we naar de opgravingen van Selinunte. In het campingboekje staat dat de opgravingen 5 km van hier verwijderd zijn, maar dat is dan wel hemelsbreed. Over de weg is het minimaal 16km. Maar misschien is er met de fiets wel een mogelijkheid. Bij de receptie navraag gedaan en men dacht dat dit wel kon. Dus wij op pad.
Nadat we door het dorp gefietst waren kwamen we op grindweggetjes, soms helemaal begroeid en ook een hek bleek in de weg te zitten. Gelukkig was naast het hek het gaas kapot en konden we daar het terrein van de opgravingen op. We waren toen in het gebied wat bijna niet door toeristen wordt bezocht. Maar nu hadden we weer een goede weg.
Zo kwamen we bij ëén van de twee grootste opgravingen. Na de bezichtiging met de fiets op weg naar de andere. Helaas de verkeerde kant op. Maar weer via grasweggetjes zijn we er tenslotte gekomen. In dit gebied was het heel wat drukker en kregen we ook te horen dat we er niet mochten fietsen en dat de fietsen naar de ingang moesten. Dat kwam wel goed uit want we hadden toch alles al gezien.
Terug hebben we de officiële weg maar genomen.

19 mei
Om half tien vertrokken we van de camping in Triscina op weg naar de camping in San Leone. Onderweg boodschappen gedaan en naar het dorpje Siculiana gereden en dit dorpje even bekeken.
Het dorpje ligt hoog op een heuvel met als meeste bijzonderheden het slot en de kerk. Het is niet zo heel toeristisch.
Daarna naar de camping. We hebben eindelijk weer internet alleen niet bij de camper en moeten dus steeds richting receptie om berichten te versturen en op te halen.

20 mei
Vanmorgen wilden we brood kopen maar de bakker en de supermarkt waren nog dicht. Dus ontbijt met crackers en roggebrood.
Daarna met zijn vijven - Bert wilde een rustige zondag - met de bus naar de Valle dei Templi gegaan. Toen we op de bus stonden te wachten was de supermarkt toch open dus nog gauw een klein stokbroodje gehaald en een banaan bij het fruitstalletje.
De bus bracht ons naar een plek waar je er wel uit kon maar hier kon je geen kaartjes kopen om naar binnen te gaan. Daarvoor moesten we eerst 700 meter lopen. Kaartjes gekocht en naar binnen, maar helaas we werden met metaaldetectoren gescand en ik had mijn zakmes bij me en daarmee mocht ik niet naar binnen. Wat nu? Bij de kaartverkoop gevraagd of ik mijn zakmes daar mocht achterlaten maar die verwezen me weer naar souvenirshop om het te proberen. Daar had ik ook niet zoveel zin in dus heb ik bij een heg mijn schoenveters gestrikt en het zakmes onder struikjes en wat blad  gestopt. Daarna kwam ik ook door de scan.
We hebben veel oude tempels bekeken. Terug zijn de andere vier bij de uitgang van de bus naar buiten gegaan maar ik ben via het complex weer naar de ingang gegaan, mijn zakmes opgehaald en via de weg weer naar de bushalte. De anderen wilden net in de bus stappen maar met een schreeuw zagen ze mij ook en kon ik ook nog mee.

21 mei
Vanmorgen vertrokken we naar Enna, de provinciehoofdstad van Sicilië die het hoogst gelegen is in Italië op 931 meter. Bij het kasteel vonden we een plek om te parkeren. Eerst ons brood opgegeten en daarna het stadje bekijken. Els en ik zijn naar een uitzichtspunt achter het kasteel gegaan, daar had je mooi uitzicht over het kasteel en Enna. Daarna nog een stukje de stad ingelopen. Bij de kathedraal zijn we naar binnen gegaan. Els vond het te warm om te lopen en wilde in de kathedraal blijven zitten en ik zou verderop een bank zoeken om wat geld te pinnen. Els kreeg gelukkig in de gaten dat de kerk gesloten werd om één uur, anders had ze er misschien wel tot zondag in moeten blijven. Zij is toen op een terrasje tegenover de kerk gaan zitten.
In Enna zag ik de De Vriesjes en die vertelden mij dat en konden mij ook een bank wijzen. Nadat ik gepind had terug naar het terras en daar zaten de anderen ook al dus het hele stel was weer compleet.
Vervolgens zijn we naar een camperplek bij een boerenbedrijf gereden in de buurt van Piazza Armarina. Dit is erg afgelegen. We horen hier ook de Wielewaal maar we hebben hem nog niet kunnen spotten. Na het eten zijn Els en ik nog even wezen lopen. Er bloeien hier veel bloemen langs de kant van de weg.

22 mei
Vanmorgen vertrokken we weer naar de camping Scarabeo bij Punta Bracetto. Onderweg boodschappen gedaan. Tegen één uur kwamen we op de camping. De dames werden in een golfkarretje over de camping geleid om te kijken waar er plaats was en waar ze wilden staan. Er waren wel een paar mooie plaatsen vlak aan zee maar dat waren extra dure plaatsen en er waren er ook maar twee, dus wie mag er niet staan? Dus verder gezocht op het andere gedeelte van de camping - de camping bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke campings met elk een eigen ingang zo'n 50 meter van elkaar. Daar waren drie plaatsen redelijk dicht bij elkaar.
's Middags naar het strand gegaan. De dames hebben het aangedurfd om te gaan zwemmen.

23 mei
Om half negen kwam de bakker op de camping en ook een visboer. Bert was van plan om een keer vis te roken als hij verse vis kon vinden dus dit was een goede gelegenheid daarvoor. Dus drie grote vissen gekocht voor het avondeten. Wij zijn naar S. Croche gefietst (7 km) om nog wat boodschappen te doen. Maar eerst moest nog de was worden opgehangen die Els al even na acht uur in de wasmachine gedaan had. Hennie kon om 10 uur gaan wassen en Bert en Klazien gingen ook fietsen en probeerden naar een natuurgebied te gaan, maar daar konden ze niet in.
's Middags weer even naar het strand. De lady's hadden nu de smaak echt te pakken en doken weer de golven in. Het waait behoorlijk hard.
Om vijf uur kregen we operatie vis. Bert wist hoe de vis moest worden schoongemaakt en wij allemaal kijken hoe dat ging.
Om half zeven ging de vis in de rookoven en werden er in de campers lekkere dingen klaargemaakt voor erbij. Het was allemaal heerlijk.
Nog even een gemeenschappelijk bakkie koffie of thee, maar door de wind is het te fris om buiten te blijven zitten. Dus om negen uur ging ieder naar de eigen camper.

24 mei
We gaan weer op pad. Eerst naar de Cava d'Ispica. Hier zijn grotwoningen, kapellen en grafkelders in de rotsen uitgehakt. Hier hebben we heel veel gezien. De kloof is nog veel langer en als je wilt kan je er 12 km in lopen. Maar wij hebben alleen het omheinde gedeelte bekeken en één kerkje vlak bij de parkeerplaats.
Op de parkeerplaats ons brood opgegeten. Wij zijn rechtstreeks naar de camping in Avalo gegaan, de anderen zijn ook nog Noto wezen bekijken.
's Middags nog even naar het strand en Els heeft nu de smaak echt te pakken en ging weer zwemmen.

25 mei
Op de fiets naar Siracuse, een tocht van ruim 25 km. Onder leiding van Bert en als bezemwagen Klazien gingen we op pad. Om negen uur vertrokken we en om elf uur zaten we aan de koffie bij het archeologisch terrein van Siracuse. Daar hebben we ruim anderhalf uur rondgelopen en dingen bekeken, zoals het Romeins amfitheater, het oor van Dionysius en het Grieks theater.
Vervolgens op de fiets dwars door de stad naar het schiereiland Ortigia onder leiding van Bert, geweldig.
Daar eerst gemeenschappelijk gelunched en daarna ging iedereen zelf op pad om wat in Ortigia te gaan bekijken. De fietsen hadden we op het plein bij de resten van de tempel van Apollo aan het hek vastgeketend en daar zouden we elkaar om half vier weer treffen.
Wij zijn naar de Dom gegaan op het het Piazza Duomo waar ook het Palazzo Beneventano del Bosco staat. Daarna naar de bron Fonte Aretusa, een stukje langs het water in de richting van het kasteel en daarna weer terug via een ander smal straatje naar de fontein van Artemis. Nog even snel een ijsje en een glaasje versgeperste sinaasappel en weer naar de fietsen. De anderen waren er al en zaten op een terrasje wat te nuttigen. Daar nog even gezeten en toen weer terug naar de camping waar we tegen zessen aankwamen.

26 mei
Vanmorgen op de fiets naar Avola om wat boodschappen te doen. We wilden eerst het stadje nog in maar vanwege de warmte hebben we dat toch maar laten schieten en zijn we weer naar ons eigen terras op de camping gegaan.
's Middags nog naar het strand waar Els heeft gesnorkeld. Gewoon een luie dag.

27 mei
Vandaag zijn we naar Fondachello gereden. We staan nu op een camping onder de dadelpalmen met uitzicht op de Etna, maar die is in nevelen gehuld.
Els is vanmiddag nog even gaan zwemmen. Ik vond het te warm op het strand.

28 mei
Het plan was om vandaag met de fiets naar Taormina te gaan, zo'n 15 km verderop. Helaas zijn wij niet meegegaan want gisteren met het rijden naar de camping begon de camper wat bokkig te doen. Trillen in het stuur tijdens het rijden. Het leek net een lekke band. Wij zijn maar op zoek gegaan naar een garage - adres gekregen op de camping.
Hier bleek dat éen voorband een flinke bobbel vertoonde. Voor nood is het reservewiel er maar omgelegd.Maar ook de andere banden waren dringend aan vervanging toe, ze stamden uit 2005. Maar er waren geen passende banden in voorraad, maar die konden morgen komen. Maar dan hadden wij geen tijd want dan zouden we naar de Etna gaan. Dus afgesproken dat we woensdagmorgen komen voor de nieuwe banden.
Terug op de camping geluierd en toen de anderen terug kwamen gehoord dat zij een leuke dag hadden gehad. Wij zijn nog even wezen fietsen om naar een bank te gaan en daarna zijn de dames nog de zee ingedoken.
's Avonds was er weer een visrokerij alleen niet van verse vis, maar het was heerlijk.

29 mei
Om negen uur vertrokken we naar de Etna. Onderweg zagen we veel lavagesteente met mooie bloemen. Bij refugio Sapienza hebben we de campers neergezet en zijn we met de kabelbaan naar 2500 meter gegaan. Daar hebben we enkele uren rondgelopen in een soort maanlandschap. Grijze lavasteen en gruis met wat plakken sneeuw. Heel indrukwekkend. We zijn niet bovenaan de top van de Etna geweest want dat was dan ook nog 800 meter klimmen.
Toen we weer terug waren op de parkeerplaats eerst even gerust en daarna nog naar een krater gelopen die in 1996 nog is uitgebarsten. Daarna zijn wij weer terug naar de camping gegaan, de anderen blijven op de parkeerplaats overnachten.

30 mei
Vanochtend moesten we ons nog haasten om om negen uur bij de garage te zijn voor de nieuwe banden. Toen we kwamen werden we al zeer hartelijk begroet door de monteurs. Er werd meteen begonnen met de werkzaamheden maar niet op de brug binnen maar in de open lucht. Wiel voor wiel werd verwisseld. Maar om kwart over tien konden we wegrijden, uitgebreid uitgezwaaid door de monteur.
Weer terug naar de camping. Eerst koffie en daarna alle spullen die buiten stonden en de fietsen weer opgeladen en toen op weg naar de laatste camping op Sicilië. Maar wel via een omweg zodat we langs de Gole d'Alcantara kwamen, een kloof door de rivier Alcantara uitgeslepen in Basaltrotsen. Na de lunch eerst bovenlangs gelopen met uitzichten naar beneden in de kloof en later naar beneden waar je door het water nog een eindje de kloof in kon lopen.
Via een mooie weg hoog door de bergen naar de camping in Oliveri waar we tegen zes uur aankwamen. De anderen waren er al en kwamen net van het strand terug.

31 mei
De laatste hele dag op Sicilië is een rustdag geweest. Vanmorgen de was in de machine en daarna naar het strand tot de middag.
Even eten en luieren bij de camper en daarna weer naar het strand. Ik heb daar nog een flink stuk gelopen naar de Laguna di Oliveri, meertjes in het strand.

1  juni
Op pad naar de ferry in Messina. De borden gevolgd naar de ferry naar San Giovanni maar daar aangekomen werden we aangesproken door een taxichauffeur die vroeg of we al tickets hadden en zo nee dan wilde hij ons wel voor € 30,- voorgaan naar het ticketoffice. Dat hebben we niet gedaan maar onder leiding van Bert dwars door Messina naar een andere haven. Hier kon je wel tickets kopen en om één uur waren we aan boord en op weg naar het vasteland.
Daarna door naar de camping Mimosa. 's Middags aan het strand gelegen.
's Avonds hebben we besloten dat wij even gescheiden verder trekken. Wij willen graag naar Alberobello en Matera aan de andere kant van de voet. De anderen blijven liever langs de westkust.

2 juni
Vandaag gingen we dus alleen verder naar Alberobello. Onderweg hebben we bij de voetzool langs het strand gegeten en om kwart over drie waren we op de camperplek.
Even gerust en daarna maar op pad om de trulliewoningen te bekijken. Er staan er hier een duizendtal, de meeste bewoond. Heel bijzonder.
Bij een woning waar we ook binnen mochten kijken hoorden we dat er 's avonds in het dorp wat te doen was. Wat precies wisten we niet maar om acht uur zijn we die kant weer opgelopen. Op straat waren er groepen die optraden, toneel en dans, en ook oude ambachten. We moesten meermalen met mensen op de foto en Els moest ook nog tollen.
Heel gezellig, maar een terras om wat te drinken vonden we niet, je mocht er alleen eten.

3 juni
Vanmorgen waren we al vroeg wakker en om 8 uur liepen we nu door een heel stil Alberobello. Dat was nog even genieten. Om negen uur waren we weer terug bij de camper, koffie gedronken en daarna op pad naar de agro toerismo in Matera. We vonden een mooie plek met schaduw en daar was het goed uit te houden tot vier uur want toen gingen we met de shuttlebus naar Matera. Hier hebben we grotwoningen en grotkerken bezichtigd en daarna lekker gegeten op een terras onder de parasol, want het begon toen ook wat te regenen.
Om acht uur weer met de shuttle naar de camping.

4 juni
Vanmorgen vertrokken we weer uit Matera naar de camping waar de anderen naar toe zijn gegaan in Pontagagnano Fallone. De weg er naar toe was erg mooi. We kwamen even na twaalf uur aan.
We staan mooi langs het strand, het is alleen jammer dat er bijna geen schaduw is.
Els is met de andere dames wezen zwemmen en ik ben nog een eind langs het strand gaan wandelen.

5 juni
Vanmorgen vertrokken we naar camping Zeus in Pompeii. Onderweg boodschappen gedaan en even na twaalven waren we daar.
Gegeten en gerust en daarna naar de opgravingen van Pompeii, de ingang een 100 meter vanaf de camping. Allemaal heel indrukwekkend hoe zo'n grote stad ten onder is gegaan in 97 nC. Het complex is enorm en zeker een kwart is nog niet opgegraven. Na drie uur bezoek vonden we het wel welletjes en zijn we weer naar de camping gegaan.

6 juni
Vanmorgen met de bus, alleen Hennie ging niet mee want die had de hele nacht niet geslapen, naar de Vesuvius. Voor € 3,10 enkele reis word je naar boven gebracht. Daarna moet je € 10,- betalen om naar de top te mogen lopen, nog een paar honderd meter hoger. We troffen het redelijk met het weer want toen wij bij de krater waren was het daar nog helder maar vanuit het dal kwamen de wolken omhoog. Bijna aan het eind van de wandeling zaten we even helemaal in de mist maar op de terugweg trok het weer weg.
Om 13u10 weer met de bus naar de camping waar we om een uur of twee aankwamen.

7 juni
Even over half tien zaten we in de trein naar Napels, waar we na 35 minuten aankwamen op het hoofdstation. Eerst even koffie met of zonder wat erbij en daarna op naar de Duomo. Dit is een prachtige kerk. Daarna naar de catacomben van San Gaudisio die zich onder de basiliek Santa Maria della Sanita bevinden. Op de kaart van het touristinformatiebureau staat de ingang er juist tegenover. Wij vragen en men verwees ons naar de kerk. Daar stond iemand die bij een trouwerij hoorde die daar net was en die wilde ons weer egrgens anders naar toe sturen, maar tenslotte toch maar de kerk ingelopen en inderdaad achterin de kerk was het ticket office. Je moest met een gids mee en dat kon toen nog om één uur. We hebben heel wat oude graftomben gezien. Mensen werden liggend, zittend en staand gemummificeerd en bijgezet. De staanden zelfs met het hoofd buiten. Er waren ook heel wat oude muurschilderingen.
Toen was het wel tijd voor een hapje. Tegenover de kerk was een pizzarestaurant maar het terras was vol met een groep kinderen en begeleiders. Toen wij dreigden weg te lopen werden er toch twee tafels bijgezet en konden we aan de pizza.
Daarna naar het Castel Nuovo waarin ook een museum gevestigd is. Wij hadden echter de pijp uit en zijn met de metro en de trein weer naar de camping gegaan. De anderen zijn nog gebleven en kwamen twee en een half uur later op de camping.

8 juni
Weer een reisdag en nu naar het parco national d'Abruzzo. Onderweg zouden we boodschappen doen bij de huisleverancier, maar helaas was de rotonde naar het dorp afgesloten. Maar doorrijden en op een plek waar we konden stoppen even overlegd wat te doen. Bert had in zijn navigatiesysteem ook een Conad staan dus daar maar naar toe. Dit bleek een piepklein winkeltje hoog in een klein bergdorpje te zijn. Hier toch maar het nodige gekocht en de uitbaatster had volgens ons de dag van haar leven! (helaas vergeten toen foto's te maken)
Het was een mooie rit naar Opi door de bergen.
Om half drie kwamen we op de camping aan. Helaas begon het toen te onweren en dat duurde tot na het avondeten. De eerste serieuze regen die we deze vakantie hebben gehad.

9 juni
Vanmorgen de wandelschoenen aan. Vlak bij de camping is een informatiecentrum waarvandaan veel wandelroutes starten. We hebben gekozen voor de makkelijkste wandeling die langs de beek omhoog gaat. Wij wilden ons eigen tempo aanhouden en zijn eerder gestart dan de anderen. Het was een prachtige tocht. Weer iets heel anders dan we in de vakantie gedaan hebben.
Op het punt waar wij wilden keren zagen we de anderen ook weer. Die zijn nog een half uur verder gelopen. Wij zijn daarvandaan na gegeten te hebben naar de camping gegaan.
Net voor het eten zagen we hoog in de bergen een hele kudde herten. Er schijnen hier ook wel beren te lopen, maar die hebben we niet gezien.
Omdat Ceel en Hennie ons morgen gaan verlaten zijn we als afsluiting gaan eten bij het restaurant van de camping. Het bleken geweldige borden met vlees of vis te zijn. Heerlijk.

10 juni
Vanmorgen afscheid genomen van Ceel en Hennie en daarna ook wij op pad naar de volgende camping in het parco nazionale dei monti Sibellini bij Preci. Een mooie route door de bergen. Onderweg zagen we regelmatig bordjes dat we niet te hard moesten rijden omdat er beren op de weg konden lopen. Maar ook nu niets gezien.
Om een uur of drie kwamen we op de camping aan. De plaats die wij toegewezen hadden gekregen was bezet door een auto. De eigenaresse was er wel maar kon de autosleutels niet vinden en haar man was fietsen maar die kwam na drie kwartier terug.

11 juni
Vanaf de camping zijn er drie aangegeven rondwandelingen. Omdat het vandaag weer warm wordt hebben we de kleinste maar genomen van 4 km. Nog wel met een hoogteverschil van 130 meter. Het was een mooi tochtje. Onderweg stak nog een ree heel dichtbij over.
Ook kwamen we door een piepklein dorpje. Op de routebeschrijving stond dat er daar een café was waar je koffie kon drinken. Wij zagen dat niet direct toen we op de weg kwamen maar we zagen wel een uithangbord met iets dat je daar overnachten kon en een soort terrasje. We vroegen of we daar koffie en thee konden drinken en de vrouw die daar in de tuin aan het wek was zei ja, dus wij zijn daar maar onder het afdak in de schaduw gaan zitten. Het was een heel gedoe om haar duidelijk te maken dat we de koffie met heet water wilden en niet zo'n sterke prutbak. Ondertussen had de eigenaresse zich verkleed en toen we de koffie kregen ging ze er zzelf ook bij zitten.
Na afloop nog een rondleiding over het boerenbedrijf en langs de appartementen die je kon huren en toen weer naar de camping waar we om een uur of twaalf aankwamen.
's Middags naar het zwembad.

12 juni
Vanmorgen afscheid genomen van Bert en Klazien. Wij gaan naar San Marino waar zij al eens geweest zijn.
De rit er naar toe was weer heel mooi. We zijn door het binnenland gegaan en niet langs de kust over de tolweg.
Even voor drieën stonden we op de camperplek. Even thee en koffie en dan met de kabelbaan naar het oude stadje. Dit is niet zo heel groot. Er zijn leuke oude smalle straatjes (met veel touristenwinkeltjes), een kerk en een aantal kastelen. We hebben daar twee uur rondgelopen, toen dreigde er onweer en we hadden niets bij ons voor de regen dus snel naar de camper. Het onweer kwam toch niet.
Na zo'n drukke dag lagen we al snel in ons bed.

13 juni
Omdat we vroeg naar bed waren gegaan waren we ook vroeg wakker. Na het ontbijt reden we al om zeven uur weg. Nog even een blik achterom naar San Marino en naar de Liddl in Rimini waar we een kwartier voor de opening van de winkel aankwamen. Even wachten dus en meteen het reisplan bijstellen. We gaan nu naar een camping bij het meer van Caldonazzo. Toen we de Povlakte door waren werd het bewolkt en in de bergen vielen er wat spetjes. Op de camping was het weer droog tot een uur of vier. 's Avonds nog een stukje langs het meer gewandeld.

14 juni
De mogelijkheid om te fietsen leek ons niet zo heel veel en wandelen vanaf de camping al helemaal niet. Dus zijn we maar weer vertrokken en nu naar Resia (Resschen). We zijn naar een camperplek gegaan aan het Resschenmeer. Na de middagpauze de fietsen gepakt en heerlijk gefietst rond de twee stuwmeren. Trouwens rond het tweede stuwmeer ligt aan één kant geen apart fietspad dus hier moesten we een stukje over de hoofdweg fietsen. Verder was het een prachtige tocht.

15 juni
Vandaag onze trouwdag en dat gan we uitgebreid vieren. We gaan met de kabelbaan vanaf de camperplek op 1500 meter naar een hoogte van 2200 meter. Het was door de wind boven wel erg fris maar daar hadden we ons op gekleed. We hebben er heerlijk uren rondgewandeld en ook heel veel bloemen op de foto gezet. In de skihut een kop soep gegeten en daarna een rustig plekje uit de wind gezocht om even te rusten en daarna weer een stukje lopen.
Om vier uur gingen we weer met de kabelbaan naar beneden.
's Avonds zijn we uit eten gegaan. Gisteren had ik een leuk uitziend restaurant gezien dat open zou zijn van 11 tot 21 uur maar toen we daar kwamen waren alle deuren dicht. Het was ook een hotel en ergens zagen we op een deur dat het alleen geopend was voor hotelgasten. Dus nog maar even verder gelopen naar Resia en daar vonden we een restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Een zeer geslaagde dag.

16 juni
Na een paar minuten waren we nu definitief Italië uit en reden we in Oostenrijk. Weer een prachtige route om te eindigen op de camping in Wertach in Duitsland. Om één uur waren we daar. De hele middag lui geweest.

17 juni
De wandelschoenen aan om een lekkere wandeling te maken. Er staan overal borden met aanduidingen waa je naar toe kunt en we hadden ook een kaartje met wat route's. Hier hebben we onze eigen route uit samengesteld, beslissen als we weer bij een wegwijzer kwamen. Zo hebben we een paar uur gelopen, heel mooi.
's Middags nog een tijdje buiten gezeten maar aan het eind van de middag ging het regenen.
Omdat we voor maandag geen brood kunnen bestellen heeft Els voor vanavond een flinke stapel pannenkoeken gebakken waarvan we 's avonds en de volgende dag heerlijk hebben gegeten.

18 juni
Vandaag weer verder richting huis. In Italië waren Klazien en Bert naar de Declathon geweest om wandelschoenen te kopen. Onze wandelschoenen zijn ook kapot en toen ik gisteren ging zoeken waar er ook zo'n zaak was kwam ik Bad Kreuznach tegen, precies halverwege de route naar huis.
Dus daar naar toe en nieuwe schoenen en ook nog wat kleren gekocht. Omdat we morgen als het goed weer is willen wandelen gaan we maar niet twee nachten op een camperplek staan maar zijn we door gereden naar Oberhausen an der Nahe. Hier hebben we een mooi plekje gevonden.
's Avonds nog even het dorpje ingelopen.

19 juni
Vandaag gaan we de nieuwe wandelschoenen uitproberen. Een rondwandeling naar het volgende dorp Unterhausen van totaal 9 km . Eerst hoog door de wijngaarden naar het dorp en daarna aan de andere kant van de Nahe terug. Een mooie tocht en de schoenen liepen lekker.

20 juni
Toen ik vanochtend het bestelde brood wilde halen was ons brood niet geleverd. De eigenaresse was al naar de bakker om het op te halen en zodra het er was zou het bij de camper worden gebracht. Tegen negenen kwam het brood. Dit brood was Els gisteren niet goed gevallen dus die heeft veel krackers gegeten als ontbijt. Voordat we de snelweg opgingen eerst door een paar dorpjes gereden en gekeken en gevraagd of er ergens een bakker was maar het was steeds weer in een volgend dorp. Dus toch maar weer richting snelweg en ineens zagen we een supermarkt. Hier meteen de boodschappen voor thuis gekocht en toen konden we eindelijk de snelweg op.
Om half vier waren we weer thuis. We hebben een prachtige vakantie gehad met bijna steeds mooi weer. Twee middagen geregend en misschien in het begin wat. Verder een keer toen we in een dorpje zaten te eten maar dat was zo weer over.
Totaal hebben we 5728 km gereden zonder ongelukken. Ook geen ongelukken gezien.